- Menu podmiotowe
- Akty prawne
- Prawo miejscowe
ZARZĄDZENIE NR 232.2024 BURMISTRZA KCYNI z dnia 30 września 2024 r. w sprawie określenia podstawowych wskaźników opracowania projektu budżetu Gminy Kcynia na 2025 r.
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2024 roku,
poz. 609 ze zm.), art. 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 roku,
poz. 1270 ze zm.) oraz § 1 ust. 1 Uchwały Nr LII/536/2010 Rady Miejskiej w Kcyni z dnia 30 września 2010 r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzaju i szczegółowości materiałów
informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, zarządza się co następuje:
§ 1. Dyrektorzy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, referatów Urzędu Miejskiego w Kcyni
oraz pracownicy na stanowiskach samodzielnych opracowując plany rzeczowo-finansowe zadań
gospodarczych przyjmując następujące wskaźniki dochodów i wydatków:
1. Dochody:
1) z tytułu podatków i opłat lokalnych prognozuje się w oparciu o przewidywaną realizację tych dochodów za
2024 rok, z uwzględnieniem ogłoszonych górnych stawek kwotowych podatków i opłat na 2025 rok oraz
z uwzględnieniem stopnia ściągalności (ewentualna korekta po podjęciu przez Radę Miejską w Kcyni
uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych);
2) z tytułu dotacji na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, dotacji na finansowanie zadań
własnych i na podstawie porozumień w oparciu o założenia przyjęte do konstrukcji budżetu państwa na
2025 rok oraz informacje przekazane przez Wojewodę Kujawsko- Pomorskiego i Dyrektora Krajowego
Biura Wyborczego;
3) z tytułu subwencji ogólnej oraz poszczególnych jej części w oparciu o informacje przekazane przez
Ministra Finansów;
4) z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych w oparciu o informacje
przekazane przez Ministra Finansów;
5) z tytułu dochodów majątkowych w wysokości planowanego do sprzedaży majątku na podstawie
posiadanych wycen bądź szacunkowych wartości możliwych do uzyskania;
6) środki bezzwrotne w wysokościach określonych w zawartych umowach i porozumieniach;
7) z tytułu pozostałych dochodów w wysokości przewidywanego ich wykonania za 2024 rok
z uwzględnieniem zmian mających wpływ na wysokość planowanego dochodu, podając w objaśnieniach
uzasadnienie wraz z kalkulacją.
2. Wydatki bieżące:
1) kalkulowane przy założeniu średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na poziomie
105,0 % oraz przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w wysokości 8.673,00 zł zgodnie
z projektem ustawy budżetowej państwa na 2025 rok;
2) na zakup towarów i usług, tzn. na wydatki rzeczowe wynikające z zadań własnych, należy kalkulować na
podstawie przewidywanego wykonania za 2024 rok lub na podstawie już zawartych umów, porozumień
(należy wyłączyć wszystkie zwiększenia o charakterze jednorazowym oraz wydatki na zadania zakończone
w 2024 roku); jednorazowe wydatki należy szczególnie umotywować;
3) na fundusz płac:
- dla nauczycieli w oparciu o informacje podane przez Ministra Finansów z uwzględnieniem
zatwierdzonych arkuszy organizacyjnych, awansów zawodowych, nagród jubileuszowych, odpraw
emerytalnych, dodatków stażowych, środków na dodatki motywacyjne dla nauczycieli w wysokości 3%
planowanych rocznych wynagrodzeń zasadniczych i innych obligatoryjnych składników wynagrodzenia;
- dla pracowników samorządowych wielkość wynikającą z wyliczeń planowanego etatowego zatrudnienia
zwiększyć średnio do 10%, z uwzględnieniem wzrostu minimalnego wynagrodzenia zasadniczego od
miesiąca stycznia 2025 r. do kwoty- 4.666,00 zł brutto oraz z uwzględnieniem nagród jubileuszowych,
odpraw emerytalnych, dodatków stażowych i innych obligatoryjnych składników wynagrodzenia, jak
również z uwzględnieniem wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 roku od miesiąca stycznia
2025 r. - 30,20 zł brutto;
-- powyższe założenia uzależnione są od informacji o dochodach z tytułu części oświatowej subwencji
ogólnej oraz od wysokości udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych
przekazanej przez Ministra Finansów;
4) na dodatkowe wynagrodzenie roczne dla pracowników sfery budżetowej w wysokości 8,5% kwoty
przewidywanego wykonania wynagrodzeń osobowych za 2024 rok uwzględniając osoby uprawnione;
5) na wydatki z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy należy przyjąć wielkości zgodne
z obowiązującymi przepisami;
6) do kalkulacji wydatków z tytułu wpłat na PFRON przyjąć przeciętne miesięczne wynagrodzenie
w gospodarce narodowej w wysokości 8.200,00 zł;
7) wydatki planowane na wypłatę składek w ramach Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK), należy
planować zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach
kapitałowych;
8) wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zaplanować w oparciu o aktualne przepisy prawne:
- dla pracowników samorządowych przyjmując kwotę 7.000,00 zł jako podstawę naliczenia odpisu na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (37,5 %, co stanowi 2.625,00zł),
- dla emerytów i rencistów samorządowych przyjmując kwotę 7.000,00 zł jako podstawę naliczenia
odpisu na zakładowy funduszu świadczeń socjalnych (6,25%, co stanowi 437,50 zł),
- dla nauczycieli przyjmując kwotę 5.434,82 zł jako podstawę naliczenia odpisu na zakładowy funduszu
świadczeń socjalnych (110% kwoty bazowej tj. 5.978,30 zł),
- dla nauczycieli będących emerytami lub rencistami oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie
świadczenie kompensacyjne odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych należy naliczyć
w wysokości ustalonej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym liczby
nauczycieli będących emerytami lub rencistami oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie
świadczenie kompensacyjne i 42% kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku. Przy
planowaniu wydatków na odpis na ZFŚS emerytowanych nauczycieli należy uwzględnić kwotę bazową
obowiązującą w dniu 1 stycznia 2025 roku;
9) wydatki na fundusz nagród ustalić zgodnia z obowiązującymi regulaminami wynagradzania;
10) na wynagrodzenia bezosobowe uwzględnić minimalną stawkę kwotową za 1 godzinę pracy w 2025 r., tj.
30,50 zł brutto.
3. Wydatki majątkowe, w tym inwestycje i zakupy inwestycyjne , należy zaplanować przyjmując wartość
początkową wyższą niż 10.000,00 zł i przewidywany okres użytkowania dłuższy niż jeden rok, uwzględniając
inwestycje ujęte w wieloletniej prognozie finansowej. Nowe zadania inwestycyjne będą wprowadzane do
budżetu w miarę posiadanych środków własnych, jak również możliwości pozyskania dodatkowych
zewnętrzych środków finansowych.
§ 3. Do projektów budżetu, planów finansowych należy dołączyć szczegółową część opisową.
§ 4. Projekt planów finansowo-rzeczowych należy sporządzić w układzie klasyfikacji budżetowej ustalonej
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 lutego 2014 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji
dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U.
z 2022 roku poz. 513 ze zmianami).
§ 5. Projekt planów należy skladać Burmistrzowi Kcyni w terminie do 15 października 2024 roku.
§ 6. Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Kcynia.
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Burmistrz Kcyni
Mateusz Stachowiak