UCHWAŁA NR VII/53/2024 RADY MIEJSKIEJ W KCYNI z dnia 30 października 2024 r. w sprawie rozpatrzenia skargi.
Uchwała Nr VII/53/2024
Rady Miejskiej w Kcyni
z dnia 30 października 2024 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) w związku z art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uznaje się za bezzasadną skargę z dnia 14 października 2024 r., na działalność Burmistrza Kcyni, z przyczyn określonych w uzasadnieniu do uchwały.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kcyni do poinformowania skarżącego o sposobie załatwienia skargi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Kcyni |
uzasadnienie
W dniu 14 października 2024 r., wpłynęła do Rady Miejskiej w Kcyni skarga złożona przez skarżącego na działalność Burmistrza Kcyni. Zgodnie z treścią art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572) organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności wójta (burmistrza, prezydenta miasta) jest rada gminy.
Stosownie do postanowień Statutu Gminy Kcynia Przewodniczący Rady Miejskiej w Kcyni przekazał przedmiotową skargę pismem z dnia 16 października 2024 r., do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kcyni w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego polegającego na zbadaniu zarzutów podniesionych w jej treści oraz zajęciu stanowiska, co do ich zasadności. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kcyni zajmowała się badaniem przedmiotowej skargi na posiedzeniu przeprowadzonym w dniu 22 października 2024 r. i w następstwie jej szczegółowej analizy oraz po zapoznaniu się z wyjaśnieniami złożonymi przez Burmistrza Kcyni pismem z dnia 21 października 2024 r. oraz po wysłuchaniu kierownika Referatu Edukacji, Promocji, Sportu i Kultury Urzędu Miejskiego w Kcyni, pracownika merytorycznego, w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa, sformułowała wniosek o uznanie skargi za bezzasadną.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kcyni w pierwszej kolejności wskazuje że skarżący w swojej skardze podniósł względem Burmistrza Kcyni szereg zarzutów, w ramach których powołał się na liczne opóźnienia, nieścisłości oraz nieuzasadnione przedłużanie procedury związanej z realizacją jego wniosku o zwrot kosztów dowozu niepełnosprawnego dziecka skarżącego do przedszkola integracyjnego. W trakcie przeprowadzonych czynności Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kcyni ustaliła, że skarżący wnioskiem z dniu 19 kwietnia 2024 r., wniósł o zwrot kosztów dowozu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola integracyjnego w roku 2023/2024. Pismem z dnia 9 maja 2024 r., skarżący poinformowany został przez Burmistrza Kcyni o sposobie rozpatrzenia sprawy, a wraz z nim przesłany został mu jednocześnie projekt umowy w sprawie zwrotu kosztów dowozu jego niepełnosprawnego syna do jednostki oświatowej – Niepublicznego Przedszkola w roku szkolnym 2023/2024. Jednocześnie, w toku rozpoznawanej sprawy z w/w wniosku skarżącego, na skutek publikacji obejmujących w swojej tematyce rozbieżne interpretacje dotyczące wysokości zwrotu kosztów, o które skarżący zwrócił się wnioskiem z dnia 19 kwietnia 2024 r., Burmistrz Kcyni zdecydował się pismem z dnia 1 lipca 2024 r., wystosować do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy wniosek o interpretację indywidualną w przedmiocie stosowania zasad zwrotu rodzicom uczniów niepełnosprawnych kosztów przejazdu (pismo wpłynęło do siedziby RIO w Bydgoszczy w dniu 4 lipca 2024 r.). W/w wątpliwości zaistniały bowiem na skutek zapoznania się z pismem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 20 grudnia 2023 r. (znak: RIO-NR.K-432-43/2023), którym w/w instytucja, udzielając odpowiedzi w sprawie z indywidualnego wniosku Wójta Gminy Waganiec, stanęła na stanowisku, iż wskazana refundacja powinna ograniczać się wyłącznie do poniesionych kosztów podróży wspólnej ucznia i
- 2 -
opiekuna do danej placówki oświatowej. Stanowisko to nie odpowiadało jednakże formie tego wsparcia, które realizowane było przez gminę Kcynia dotychczas względem osób uprawnionych, i w zakresie którego planowany był również zwrot wobec skarżącego, gdzie wysokość udzielonej refundacji miała uwzględniać poza w/w kosztami, nadto zwrot kosztów trasy jaką skarżący przebywa do Niepublicznego Przedszkola z uwzględnieniem trasy, którą ten odbywa samodzielnie z w/w jednostki oświatowej do miejsca zamieszkania. Powyższe w słusznej ocenie Burmistrza Kcyni wymagało jednoznacznego wyjaśnienia, albowiem wcześniej przedstawione stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, miało znaczenie nie tylko dla rozpoznania konkretnej sprawy zainicjowanej z wniosku skarżącego, lecz również, z uwagi na jego wiążący charakter, rzutowało na praktykę realizacji obowiązku refundacji tych kosztów przez gminę Kcynia względem pozostałych beneficjentów. O powyższej okoliczności skarżący został poinformowany przez Burmistrza Kcyni osobnym pismem nr RE.4464.4.2024 z dnia 21 czerwca 2024 r. Niezależnie, odpowiedź Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy na wystąpienie nastąpiła pismem znak: RIO.NR.K.-432-28/2024 z dnia 2 sierpnia 2024 r. (wpływ do Urzędu Miejskiego w Kcyni w dniu 05.08.2024 r.), w efekcie której, Burmistrz Kcyni upewnił się, że gmina Kcynia dokonuje tej refundacji w sposób prawidłowy i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, w ramach której obejmuje zwrot kosztów dowozu niepełnosprawnego ucznia i opiekuna na trasie: dom - jednostka oświatowa - dom, a także przewozu rodzica z tego miejsca do miejsca zamieszkania, z wyłączeniem liczby km przewozu rodzica drogami publicznymi z miejsca zamieszkania rodzica do miejsca pracy i z powrotem, jeżeli rodzic nie wykonałby przewozu dziecka do jednostki oświatowej.
Na skutek powyższego, wraz z kolejnym pismem z dnia 4 września 2024 r. Burmistrz Kcyni załączył egzemplarze umowy w przedmiocie zwrotu w roku szkolnym 2023/2024 kosztów dowozu niepełnosprawnego dziecka skarżącego do przedszkola integracyjnego - Niepublicznego Przedszkola. W odpowiedzi na w/w pismo Skarżący wystosował do Urzędu Miejskiego w Kcyni zawiadomienie w przedmiocie konieczności sprostowania błędu w jej treści, który obejmował omyłkę pisarską, zaistniałą we wskazaniu drugiego imienia jego małżonki. W tym samym dniu 13 września 2024 r., Burmistrz Kcyni osobnym pismem wystąpił do skarżącego z prośbą o zwrócenie sporządzonych egzemplarzy umów, w celu dokonania jej poprawnej modyfikacji. Następnie, w dniu 25 września 2024 r., do Urzędu Miejskiego w Kcyni wpłynęło pismo skierowane przez skarżącego, w treści którego ten, poinformował o zagubieniu przesłanych przez Burmistrza Kcyni wszystkich egzemplarzy umów.
Jednocześnie, skarżący osobnym wnioskiem z dnia 19 kwietnia 2024 r., (data wpływu do Urzędu Miejskiego w Kcyni 19 sierpnia 2024 r.), wystąpił o zwrotu kosztów za zapewnienia dowozu jego niepełnosprawnego syna do jednostki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025. Wobec konieczności jego uzupełnienia, pismem nr RE.4464.10.2024 z dnia 12 września 2024 r., skarżący został wezwany w terminie
- 3 -
14 dni do określenia nazwy jednostki oświatowej i wskazania adresu jej siedziby, w której zapewnione jest dziecku kształcenie specjalne w roku szkolnym 2024/2025, przedłożenia zaświadczenia wystawionego przez jednostkę oświatową, że dziecko do określonej jednostki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 uczęszcza i zostało dziecku w tej jednostce zapewnione kształcenie specjalne, załączenia oświadczenia rodzica o liczbie kilometrów przewozu dziecka, oraz danych pojazdu. W dniu 19 września 2024 r., skarżący pismem złożonym przez platformę ePUAP uzupełnił wniosek z dnia 19 sierpnia 2024 r., wnosząc jednocześnie o wyjaśnienie kwestii podania podstawy prawnej wezwania go do uzupełnienia w/w wniosku, na które uzyskał odpowiedź w treści kolejnego pisma przygotowanego nr RE.4464.10.2024 z dnia 25 września 2024 r. Jednocześnie został poinformowany, że realizacja zapisów umowy nastąpi niezwłocznie po otrzymaniu przez Burmistrza Kcyni pisemnego potwierdzenia wystawionego przez Niepubliczne Przedszkole w zakresie możliwości realizacji zapisów orzeczenia. Skarżący w dniu 25 września 2024 r., złożył w sprawie kolejny wniosek, prośbę o uwzględnienie w treści projektu umowy o zwrot kosztów dowozu dziecka jego małżonki, jako drugiej osoby zgodnie z umową zapewniającej dziecku dowóz i opiekę do jednostki oświatowej.
W celu uniknięcia zaistnienia podobnej sytuacji, jak wcześniej opisana, Burmistrz Kcyni po uwzględnieniu proponowanych przez skarżącego zmian w dniu 25 września 2024 r., projekty przedmiotowych umów dot. zwrotu kosztów za zapewnienia dowozu niepełnosprawnego syna skarżącego do jednostki oświatowej w roku szkolnym 2023/2024 oraz 2024/2025 przekazał skarżącemu za pośrednictwem platformy ePUAP, w celu zapoznania się z ich treścią, akceptacji i finalnie zawarcia. Nadto, zmierzając do sprawnego zakończenia sprawy, pismem z dnia 1 października 2024 r., Burmistrz Kcyni zaprosił skarżącego wraz z małżonką na spotkanie w siedzibie Urzędu Miejskiego w Kcyni, które zaplanował na dzień 3 października 2024 r., w celu ich zawarcia. Skarżący pismem z dnia 1 października 2024 r., udzielił jednak odpowiedzi, iż z uwagi na wcześniejsze zobowiązania, nie przybędzie na w spotkaniu w zaproponowanym terminie. W kolejnym piśmie Burmistrza Kcyni z dnia 3 października 2024 r., zaproponowano skarżącemu złożenie przez niego i jego małżonkę podpisów pod umowami w dogodnym dla nich terminie.
W odpowiedzi, skarżący pismem z dnia 6 października 2024 r., wystąpił z kolei o wprowadzenie zmian zapisów przygotowanych umów, w zakresie usunięcia uprawnienia gminy Kcynia w przedmiocie wypowiedzenia umowy, zmiany daty zawarcia umowy w sprawie zwrotu kosztów za zapewnienia dowozu jego niepełnosprawnego syna do jednostki oświatowej w roku szkolnym 2023/2024, oraz wskazania terminu jej obowiązywania z mocą wsteczną. Osobnymi pismami z dnia 11 października 2024 r., przesłanymi do skarżącego oraz jego małżonki, Burmistrz Kcyni kolejny raz przedłożył pismo o uwzględnieniu zmian w zakresie początkowego terminu obowiązywania umów oraz wskazał na możliwe formy ich podpisania. W odpowiedzi 13 października 2024 r., skarżący wystosował w sprawie kolejne pismo informujące o braku posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jednocześnie wystąpił kolejny raz o przesłanie
- 4 -
obu umów w sprawie zwrotu kosztów za zapewnienia dowozu niepełnosprawnego syna skarżącego do jednostki oświatowej w roku szkolnym 2023/2024 oraz 2024/2025, w formie elektronicznej, w celu ich zweryfikowania i odesłania w sposób tradycyjny podpisanych wersji papierowych. Jednocześnie, do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kcyni wpłynęła skarga 11 października 2024 r. złożona przez skarżącego, której zarzuty stanowią przedmiot rozpoznania w niniejszej sprawie.
Niezależnie, pismem z dnia 21 października 2024 r., stanowiącym odpowiedź na ostatnie pismo skarżącego, Burmistrz Kcyni wskazał, że obie przygotowane dla skarżącego oraz jego małżonki umowy tj. umowa nr RE.4464.2.2024 obowiązująca na okres od 19.04.2024 r. do 31.08.2024 r., w sprawie zwrotu kosztów za zapewnienia dowozu jego niepełnosprawnego dziecka do jednostki oświatowej – Niepublicznego Przedszkola w roku szkolnym 2023/2024, oraz umowa- nr RE.4464.9.2024 obowiązująca na okres od 02.09.2024 r. do 31.08.2025 r., w sprawie zwrotu kosztów za zapewnienia dowozu jego niepełnosprawnego dziecka do jednostki oświatowej – Niepublicznego Przedszkola w roku szkolnym 2024/2025, oczekują na złożenie pod nimi podpisów. Wyjaśnił nadto, że ujawniona omyłka pisarska dot. okresu refundacji przedmiotowych kosztów, którą dotknięte były pisma z dnia 11 października 2024 r., została sprostowana, co uwzględnione zostało w treści aktualnych umów. Jednocześnie nadmienił, iż warunkiem dokonania przez gminę Kcynia zwrotu przedmiotowych kosztów, stanowiących przedmiot w/w umów odpowiednio w przypadku umowy nr RE.4464.2.2024 za okres od 19.04.2024 r. do 31.08.2024 r., i odnośnie umowy nr RE.4464.9.2024 za okres od 02.09.2024 r. do 31.08.2025 r., jest ich podpisanie przez skarżącego oraz jego małżonkę. Podniósł w tym piśmie również, iż treść przedmiotowych umów, z uwagi na fakt, iż zostały one sporządzone w obowiązującym dla wszystkich wnioskodawców wzorze, nie podlegają dalszej modyfikacji, wobec czego ich wersja jest ostateczna. Skarżący ponadto, przedmiotowym pismem został poinformowany, iż w celu ostatecznego zakończenia sprawy związanej z wnioskowaną przez niego refundacją, przygotowane i podpisane w/w umowy zostaną jemu przesłane z adresu skrytki ePUAP Urzędu Miejskiego w Kcyni na jego adres skrytki ePUAP, którym się komunikuje oraz adres skrytki ePUAP jego małżonki, po jego wcześniejszym udostepnieniu tego adresu Urzędowi Miejskiemu w Kcyni, a ich podpisanie możliwe jest podpisem zaufanym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 14a) ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 307). Przedstawiona została również możliwość zawarcia powyższych umów poprzez stawienie się przez skarżącego oraz jego małżonkę albo powołanego w przez nich pełnomocnika, w dniach i godzinach urzędowania Urzędu Miejskiego w Kcyni w pokoju nr 204 w celu złożenia pod nimi własnoręcznego podpisu.
Nadmienić należy również, iż w okresie powyżej wskazanym, obok pism kierowanych bezpośrednio w sprawie, skarżący skierował również na adres Urzędu Miejskiego w Kcyni 6 wniosków o udostępnienie informacji publicznych, a opracowanie ich odpowiedzi, wymagało sporego zaangażowania pracowników tego Urzędu.
W ocenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Kcyni opiniującej przedmiotową skargę, zakończenie procesu podpisania umów w przedmiocie powyżej opisanych spraw, w tym uzyskanie przez skarżącego oraz jego małżonkę wnioskowanej refundacji, jest uzależnione wyłącznie od woli skarżącego i jego małżonki podpisania stosownych umów, których postanowienia zostały już im przedstawione. Ustosunkowując się natomiast do kwestii rozpoznania spraw przez Burmistrza Kcyni, należy wskazać, iż okoliczności, jakie zaistniały w przedmiotowych sprawach, w szczególności fakt konieczności dokonania weryfikacji przed RIO w Bydgoszczy prawidłowości stosowanego wyliczenia wymiary zwrotu kosztów dojazdu niepełnosprawnych dzieci do placówek oświatowych, w tym składanie przez skarżącego wniosków dotyczących konieczności dokonania przez Burmistrza Kcyni modyfikacji zapisów przygotowanych umów, w tym również w zakresie wprowadzania innych sformułowań postanowień tych umów, których skuteczność nie odbiega od pierwotnej ich wersji, stanowi o uznaniu, iż w/w proces zakończenia tych spraw wymagał indywidulanego rozpoznania.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności Rada Miejska w Kcyni uznała, że złożona skarga jest bezzasadna.
Pouczenie: Zgodnie z dyspozycją art. 239 Kodeksu postępowania administracyjnego - Rada Miejska w Kcyni zawiadamia, że wskutek uznania skargi za bezzasadną, jeżeli skarżący ponowi ją bez wskazania nowych okoliczności - wówczas Rada Miejska w Kcyni może podtrzymać swoje stanowisko (zaprezentowane powyżej) nanosząc odpowiednią adnotację w aktach sprawy - bez zawiadamiania o tym skarżącego.