- Menu podmiotowe
- Akty prawne
- Prawo miejscowe
ZARZĄDZENIE NR 156.2023 BURMISTRZA KCYNI z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie gminy Kcynia
Na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 122), art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 40 z pózn. zm.), zarządzenia Nr 155/2019 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 5 lipca 2019 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz zarządzenia Nr 63/19 Starosty Nakielskiego z dnia 12 grudnia 2019 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania na terenie powiatu nakielskiego, zarządzam co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się na obszarze gminy Kcynia System Wczesnego Ostrzegania, zwany dalej (SWO) składający się z jednostek organizacyjnych, służb lub osób dyżurnych wyposażonych w środki łączności.
2. SWO jest elementem powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach, funkcjonującego w ramach Krajowego Systemu Wykrywania i Alarmowania, zwanego dalej KSWiA.
§ 2. Burmistrz Kcyni zapewnia całodobowe funkcjonowanie SWO, odpowiednio na szczeblu gminnym.
§ 3. 1. SWO również tworzą jednostki organizacyjne funkcjonujące i dyżurujące w czasie pokoju w stanie stałej gotowości. Po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej lub stanów nadzwyczajnych SWO wchodzi w skład systemu wykrywania i alarmowania zwany dalej SW, jako jego integralna część.
2. Do SWO włącza się również jednostki organizacyjne administracji państwowej realizujące zadania na rzecz bezpieczeństwa, ochrony ludności i środowiska, a także służby dyspozytorskie przedsiębiorstw oraz rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne.
3. Włączenie jednostki organizacyjnej lub podmiotu w skład SWO, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zmienia jego podległości organizacyjnej.
§ 4. Celem SWO w szczególności jest:
1. uzyskiwanie informacji o zdarzeniach zagrażających życiu i zdrowiu ludności oraz mieniu i środowisku,
2. utrzymanie ciągłego monitoringu potencjalnych zagrożeń dla ludności oraz mogących zakłócić prawidłowe funkcjonowanie instytucji społecznych, rządowych i samorządowych,
3. szybkie ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności o zbliżającym się niebezpieczeństwie na tyle wcześnie, aby było możliwe podjęcie działań ograniczających potencjalne straty, a także zapewnienie w razie potrzeby częściowego lub całkowitego rozwinięcia SWA,
4. informowanie ludności o zalecanych zasadach postępowania (zachowania się) w sytuacji określonego zagrożenia,
5. podejmowanie działań w celu zapobiegania lub znacznego ograniczenia występowania skutków katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych oraz sytuacji kryzysowych, mogących spowodować wystąpienie skażeń promieniotwórczych, chemicznych lub zakażeń biologicznych, realizowane poprzez ostrzeganie i alarmowanie organów administracji publicznej, służb i ludności o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów promieniotwórczych, zakaźnych czynników biologicznych, a także powiadamianie o konieczności podjęcia natychmiastowych działań w ramach SWA.
§ 5. Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem, ostrzeganiem ludności.
§ 6. Szczegółową strukturę organizacyjną, zadania oraz zasady alarmowania i przekazywania informacji w ramach SWO na poziomie gminnym określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 7. Nadzór nad funkcjonowaniem SWO na obszarze gminy sprawuje Burmistrz Kcyni.
§ 8. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się pracownikowi ds. obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej Urzędu Miejskiego w Kcyni.
§ 9. Traci moc zarządzenie Nr 46/2018 Burmistrza Kcyni z dnia 27 marca 2018 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 156.2023
Burmistrza Kcyni
z dnia 22 listopada 2023 r.
Zasady funkcjonowania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach na terenie Gminy Kcynia
§ 1. 1. Do przekazywania informacji do Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego mającego swoją siedzibę w Urzędzie Miejskim w Kcyni o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych występujących na terenie miasta i gminy Kcynia na zasadach i w trybie ustalonym w dalszej części niniejszych zasad zobowiązuje się:
1) Jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji:
a) Stały Dyżur Burmistrza Kcyni,
b) Punkt kontaktowy Burmistrza Kcyni.
2) Jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania:
a) Drużyna Wykrywania i Alarmowania – z możliwością uruchomienia syren alarmowych oraz powiadamiania punktów alarmowania na terenie gminy,
b) Punkty alarmowania – utworzone na bazie Ochotniczych Straży Pożarnych i obsługiwane przez strażaków.
3) Kierownicy Referatów oraz stanowiska pracy Urzędu Miejskiego w Kcyni do spraw:
a) obronnych, zarządzania kryzysowego i OC,
b) ochrony środowiska,
c) dróg,
d) rolnictwa,
e) ochrony p. pożarowej,
f) oświaty.
4) Jednostki organizacyjne Gminy Kcynia:
a) placówki oświatowe,
b) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kcyni,
c) Gminne Centrum Kultury i Biblioteki im. Klary Prillowej w Kcyni.
5) Jednostki i instytucje współdziałające:
a) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. w Kcyni,
b) Komisariat Policji w Kcyni,
c) Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej,
d) Sołtysi.
2. Do przekazywania informacji w ramach SWO wykorzystuje się:
1) dostępne środki łączności przewodowej,
2) dostępne systemy przesyłania danych,
3) łączność radiową sieci radiotelefonicznej zarządzania Starosty Nakielskiego,
4) łączność radiową sieci radiotelefonicznej zarządzania Wojewody Kujawsko - Pomorskiego,
5) resortowe systemy łączności przewodowej i bezprzewodowej,
6) inne środki będące w dyspozycji podmiotów wymienionych w ust. 1.
3. Przekazywanie informacji następuje za pośrednictwem podległych służb i jednostek organizacyjnych, w ramach wykonywania zadań i posiadanych kompetencji.
4. Zakres przekazywanych informacji poprzez poszczególne podmioty adekwatnie do ich właściwości rzeczowych dotyczy w szczególności:
1) zagrożeń pożarowych i pożarów stwarzających niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia w większych rozmiarach,
2) poważnych awarii instalacji komunalnych:
a) gazowych,
b) wodno-kanalizacyjnych,
c) energetycznych;
3) katastrof komunikacyjnych:
a) drogowych,
b) kolejowych;
4) skażeń chemicznych i katastrof ekologicznych:
a) w transporcie,
b) w obiektach sanitarnych,
c) w zbiornikach i ciekach wodnych;
5) skażeń radiacyjnych,
6) zagrożeń epidemiologicznych:
a) epidemii chorób ludzi,
b) epizoocji chorób zwierzęcych,
c) wszystkich ognisk zatruć pokarmowych (ognisko obejmuje dwie i więcej osób),
d) niebezpiecznych produktów spożywczych uzyskanych w systemie ostrzegania o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności (RASFF).
7) klęsk żywiołowych;
8) poważnych awarii telekomunikacyjnych;
9) występowania niewypałów i niewybuchów;
10) zbiorowego naruszenia ładu i porządku publicznego;
11) niepokojów i protestów społecznych;
12) imprez masowych stwarzających potencjalne zagrożenie porządku publicznego;
13) przewozu niebezpiecznych substancji chemicznych;
14) poważniejszych utrudnień w ruchu drogowym i kolejowym;
15) aktów terroru kryminalnego z użyciem materiałów wybuchowych i broni palnej;
16) poważniejszych przestępstw przeciwko organom administracji publicznej;
17) nielegalnej migracji ludności;
18) innych zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo państwa i społeczeństwo gminy.
5. Informację o zagrożeniach przekazuje się do:
1) Urzędu Miejskiego w Kcyni ul. Rynek 23 – Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego:
a) w dni robocze: poniedziałek, środa, czwartek od 700 do 1500, wtorek od 700 do 1600, piątek od 700 do 1400 pod numery telefonów: 52/589 37 20, 52 589 37 21, 721 780 004,
b) po godzinach pracy i w dni wolne od pracy pod nr telefonu na numery kontaktowe: 696 026 740, 721 780 004,
2) Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią – Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego - w godzinach pracy pod nr telefonu 52/386 66 40÷41, po godzinach pracy i w dni wolne na Stanowisko Kierowania Państwowej Straży Pożarnej w Nakle nad Notecią pod nr telefonu 112 lub 47 751 37 00 w trybie:
a) doraźnym - telefonicznie natychmiast po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia), pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia),
b) okresowym - zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami, ustalonymi doraźnie w przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia,
c) na żądanie - służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nakle nad Notecią.
6. Do zapewnienia przekazywania informacji w trybie doraźnym, okresowym oraz na żądanie służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego zobowiązane są wszystkie organy wymienione w § 1 ust. 1 niniejszego załącznika.
7. Do przekazywania informacji w ramach SWO wykorzystuje się:
1) dostępne środki łączności przewodowej,
2) łączność radiową,
3) resortowe systemy łączności przewodowej i bezprzewodowej,
4) inne dostępne środki,
§ 2. 1. Przekazywane informacje o zagrożeniach nadzwyczajnych, innych sytuacjach kryzysowych powinny zawierać ich szczegółowy opis, a w szczególności:
1) miejsce i czas zdarzenia (zagrożenia);
2) charakter i zasięg zdarzenia (zagrożenia);
3) przyczyny lub inne okoliczności powstania zdarzenia (zagrożenia);
4) skutki lub prognozę skutków zdarzenia (zagrożenia);
5) użyte siły i środki ratownicze oraz inne informacje o podejmowanych działaniach;
6) wnioski oraz ewentualne prośby w zakresie wsparcia działań przez Starostę;
7) dane personalne osoby przekazującej informację z uwzględnieniem dodatkowo nazwy służby lub instytucji, którą reprezentuje oraz numer telefonu kontaktowego.
2. W przypadku długotrwałych działań ratowniczych długotrwałego okresu występowania zagrożenia mogą zostać wprowadzone inne, szczegółowe standardy przekazywania informacji podawane za pośrednictwem służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nakle nad Notecią.
§ 3. 1. Do ostrzegania i alarmowania ludności na terenie miasta i gminy Kcynia uprawnieni są:
1) Wojewoda Kujawsko-Pomorski – zagrożeniem objęte jest całe województwo lub jego część, w tym Gmina Kcynia,
2) Starosta Nakielski, jeżeli zagrożeniem objęty jest cały powiat Nakielski lub jego część, w tym Gmina Kcynia,
3) Burmistrz Kcyni, na obszarze swojego działania,
4) kierujący akcją ratowniczą na terenie miasta i gminy.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności służą:
1) scentralizowane systemy alarmowe i pojedyncze syreny alarmowe,
2) rozgłośnie radiowe i telewizyjne,
3) urządzenia nagłaśniające na pojazdach,
4) inne dostępne urządzenia.
Na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 122), art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r., poz. 40 z pózn. zm.), zarządzenia Nr 155/2019 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 5 lipca 2019 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz zarządzenia Nr 63/19 Starosty Nakielskiego z dnia 12 grudnia 2019 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania na terenie powiatu nakielskiego, zarządzam co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się na obszarze gminy Kcynia System Wczesnego Ostrzegania, zwany dalej (SWO) składający się z jednostek organizacyjnych, służb lub osób dyżurnych wyposażonych w środki łączności.
2. SWO jest elementem powszechnego ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach, funkcjonującego w ramach Krajowego Systemu Wykrywania i Alarmowania, zwanego dalej KSWiA.
§ 2. Burmistrz Kcyni zapewnia całodobowe funkcjonowanie SWO, odpowiednio na szczeblu gminnym.
§ 3. 1. SWO również tworzą jednostki organizacyjne funkcjonujące i dyżurujące w czasie pokoju w stanie stałej gotowości. Po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej lub stanów nadzwyczajnych SWO wchodzi w skład systemu wykrywania i alarmowania zwany dalej SW, jako jego integralna część.
2. Do SWO włącza się również jednostki organizacyjne administracji państwowej realizujące zadania na rzecz bezpieczeństwa, ochrony ludności i środowiska, a także służby dyspozytorskie przedsiębiorstw oraz rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne.
3. Włączenie jednostki organizacyjnej lub podmiotu w skład SWO, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zmienia jego podległości organizacyjnej.
§ 4. Celem SWO w szczególności jest:
1. uzyskiwanie informacji o zdarzeniach zagrażających życiu i zdrowiu ludności oraz mieniu i środowisku,
2. utrzymanie ciągłego monitoringu potencjalnych zagrożeń dla ludności oraz mogących zakłócić prawidłowe funkcjonowanie instytucji społecznych, rządowych i samorządowych,
3. szybkie ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności o zbliżającym się niebezpieczeństwie na tyle wcześnie, aby było możliwe podjęcie działań ograniczających potencjalne straty, a także zapewnienie w razie potrzeby częściowego lub całkowitego rozwinięcia SWA,
4. informowanie ludności o zalecanych zasadach postępowania (zachowania się) w sytuacji określonego zagrożenia,
5. podejmowanie działań w celu zapobiegania lub znacznego ograniczenia występowania skutków katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, działań terrorystycznych oraz sytuacji kryzysowych, mogących spowodować wystąpienie skażeń promieniotwórczych, chemicznych lub zakażeń biologicznych, realizowane poprzez ostrzeganie i alarmowanie organów administracji publicznej, służb i ludności o uwolnieniu do środowiska toksycznych środków chemicznych, materiałów promieniotwórczych, zakaźnych czynników biologicznych, a także powiadamianie o konieczności podjęcia natychmiastowych działań w ramach SWA.
§ 5. Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem, ostrzeganiem ludności.
§ 6. Szczegółową strukturę organizacyjną, zadania oraz zasady alarmowania i przekazywania informacji w ramach SWO na poziomie gminnym określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 7. Nadzór nad funkcjonowaniem SWO na obszarze gminy sprawuje Burmistrz Kcyni.
§ 8. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się pracownikowi ds. obronnych, zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej Urzędu Miejskiego w Kcyni.
§ 9. Traci moc zarządzenie Nr 46/2018 Burmistrza Kcyni z dnia 27 marca 2018 roku w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 156.2023
Burmistrza Kcyni
z dnia 22 listopada 2023 r.
Zasady funkcjonowania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach na terenie Gminy Kcynia
§ 1. 1. Do przekazywania informacji do Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego mającego swoją siedzibę w Urzędzie Miejskim w Kcyni o zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych występujących na terenie miasta i gminy Kcynia na zasadach i w trybie ustalonym w dalszej części niniejszych zasad zobowiązuje się:
1) Jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji:
a) Stały Dyżur Burmistrza Kcyni,
b) Punkt kontaktowy Burmistrza Kcyni.
2) Jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania:
a) Drużyna Wykrywania i Alarmowania – z możliwością uruchomienia syren alarmowych oraz powiadamiania punktów alarmowania na terenie gminy,
b) Punkty alarmowania – utworzone na bazie Ochotniczych Straży Pożarnych i obsługiwane przez strażaków.
3) Kierownicy Referatów oraz stanowiska pracy Urzędu Miejskiego w Kcyni do spraw:
a) obronnych, zarządzania kryzysowego i OC,
b) ochrony środowiska,
c) dróg,
d) rolnictwa,
e) ochrony p. pożarowej,
f) oświaty.
4) Jednostki organizacyjne Gminy Kcynia:
a) placówki oświatowe,
b) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kcyni,
c) Gminne Centrum Kultury i Biblioteki im. Klary Prillowej w Kcyni.
5) Jednostki i instytucje współdziałające:
a) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. w Kcyni,
b) Komisariat Policji w Kcyni,
c) Jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej,
d) Sołtysi.
2. Do przekazywania informacji w ramach SWO wykorzystuje się:
1) dostępne środki łączności przewodowej,
2) dostępne systemy przesyłania danych,
3) łączność radiową sieci radiotelefonicznej zarządzania Starosty Nakielskiego,
4) łączność radiową sieci radiotelefonicznej zarządzania Wojewody Kujawsko - Pomorskiego,
5) resortowe systemy łączności przewodowej i bezprzewodowej,
6) inne środki będące w dyspozycji podmiotów wymienionych w ust. 1.
3. Przekazywanie informacji następuje za pośrednictwem podległych służb i jednostek organizacyjnych, w ramach wykonywania zadań i posiadanych kompetencji.
4. Zakres przekazywanych informacji poprzez poszczególne podmioty adekwatnie do ich właściwości rzeczowych dotyczy w szczególności:
1) zagrożeń pożarowych i pożarów stwarzających niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia w większych rozmiarach,
2) poważnych awarii instalacji komunalnych:
a) gazowych,
b) wodno-kanalizacyjnych,
c) energetycznych;
3) katastrof komunikacyjnych:
a) drogowych,
b) kolejowych;
4) skażeń chemicznych i katastrof ekologicznych:
a) w transporcie,
b) w obiektach sanitarnych,
c) w zbiornikach i ciekach wodnych;
5) skażeń radiacyjnych,
6) zagrożeń epidemiologicznych:
a) epidemii chorób ludzi,
b) epizoocji chorób zwierzęcych,
c) wszystkich ognisk zatruć pokarmowych (ognisko obejmuje dwie i więcej osób),
d) niebezpiecznych produktów spożywczych uzyskanych w systemie ostrzegania o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności (RASFF).
7) klęsk żywiołowych;
8) poważnych awarii telekomunikacyjnych;
9) występowania niewypałów i niewybuchów;
10) zbiorowego naruszenia ładu i porządku publicznego;
11) niepokojów i protestów społecznych;
12) imprez masowych stwarzających potencjalne zagrożenie porządku publicznego;
13) przewozu niebezpiecznych substancji chemicznych;
14) poważniejszych utrudnień w ruchu drogowym i kolejowym;
15) aktów terroru kryminalnego z użyciem materiałów wybuchowych i broni palnej;
16) poważniejszych przestępstw przeciwko organom administracji publicznej;
17) nielegalnej migracji ludności;
18) innych zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo państwa i społeczeństwo gminy.
5. Informację o zagrożeniach przekazuje się do:
1) Urzędu Miejskiego w Kcyni ul. Rynek 23 – Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego:
a) w dni robocze: poniedziałek, środa, czwartek od 700 do 1500, wtorek od 700 do 1600, piątek od 700 do 1400 pod numery telefonów: 52/589 37 20, 52 589 37 21, 721 780 004,
b) po godzinach pracy i w dni wolne od pracy pod nr telefonu na numery kontaktowe: 696 026 740, 721 780 004,
2) Starostwa Powiatowego w Nakle nad Notecią – Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego - w godzinach pracy pod nr telefonu 52/386 66 40÷41, po godzinach pracy i w dni wolne na Stanowisko Kierowania Państwowej Straży Pożarnej w Nakle nad Notecią pod nr telefonu 112 lub 47 751 37 00 w trybie:
a) doraźnym - telefonicznie natychmiast po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia), pisemnie w czasie możliwie najkrótszym po zaistnieniu zdarzenia (zagrożenia),
b) okresowym - zgodnie z obowiązującymi przepisami i instrukcjami, ustalonymi doraźnie w przypadku długotrwałych działań ratowniczych lub długotrwałego okresu występowania zagrożenia,
c) na żądanie - służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nakle nad Notecią.
6. Do zapewnienia przekazywania informacji w trybie doraźnym, okresowym oraz na żądanie służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego zobowiązane są wszystkie organy wymienione w § 1 ust. 1 niniejszego załącznika.
7. Do przekazywania informacji w ramach SWO wykorzystuje się:
1) dostępne środki łączności przewodowej,
2) łączność radiową,
3) resortowe systemy łączności przewodowej i bezprzewodowej,
4) inne dostępne środki,
§ 2. 1. Przekazywane informacje o zagrożeniach nadzwyczajnych, innych sytuacjach kryzysowych powinny zawierać ich szczegółowy opis, a w szczególności:
1) miejsce i czas zdarzenia (zagrożenia);
2) charakter i zasięg zdarzenia (zagrożenia);
3) przyczyny lub inne okoliczności powstania zdarzenia (zagrożenia);
4) skutki lub prognozę skutków zdarzenia (zagrożenia);
5) użyte siły i środki ratownicze oraz inne informacje o podejmowanych działaniach;
6) wnioski oraz ewentualne prośby w zakresie wsparcia działań przez Starostę;
7) dane personalne osoby przekazującej informację z uwzględnieniem dodatkowo nazwy służby lub instytucji, którą reprezentuje oraz numer telefonu kontaktowego.
2. W przypadku długotrwałych działań ratowniczych długotrwałego okresu występowania zagrożenia mogą zostać wprowadzone inne, szczegółowe standardy przekazywania informacji podawane za pośrednictwem służby dyżurnej Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w Nakle nad Notecią.
§ 3. 1. Do ostrzegania i alarmowania ludności na terenie miasta i gminy Kcynia uprawnieni są:
1) Wojewoda Kujawsko-Pomorski – zagrożeniem objęte jest całe województwo lub jego część, w tym Gmina Kcynia,
2) Starosta Nakielski, jeżeli zagrożeniem objęty jest cały powiat Nakielski lub jego część, w tym Gmina Kcynia,
3) Burmistrz Kcyni, na obszarze swojego działania,
4) kierujący akcją ratowniczą na terenie miasta i gminy.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności służą:
1) scentralizowane systemy alarmowe i pojedyncze syreny alarmowe,
2) rozgłośnie radiowe i telewizyjne,
3) urządzenia nagłaśniające na pojazdach,
4) inne dostępne urządzenia.