Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Dofinansowanie kosztów młodocianych pracowników - zwrot kosztów dofinansowania młodocianych pracowników

Wydział:
Referat Edukacji, Promocji, Sportu i Kultury
Termin załatwienia:
do 30 dni
Osoba kontaktowa:
Justyna Makarewicz
Miejsce załatwienia:
Urząd Miejski w Kcyni pokój 205
Telefon kontaktowy:
52 589 37 20
Miejsce odbioru:
Urząd Miejski w Kcyni Sekretariat pokój 103
Wymagane dokumenty:
Po zakończeniu nauki zawodu pracodawca składa w terminie 3 miesięcy od zdania przez młodocianego pracownika egzaminu wniosek o zwrot kosztów dofinansowania kształcenia młodocianego pracownika (wg wzoru, stanowiącego załącznik). Do wniosku należy załączyć kopie następujących dokumentów: 1. Kopie dokumentów potwierdzających kwalifikacje do prowadzenia kształcenia zawodowego młodocianych pracowników przez pracodawcę/osobę prowadzącą zakład w imieniu pracodawcy/ osobę zatrudnioną u pracodawcy (np. dyplom mistrzowski i zaświadczenie potwierdzające uprawnienia pedagogiczne); Uwaga! W przypadku, gdy przygotowanie zawodowe było prowadzone przez osobę zatrudnioną u pracodawcy albo osobę prowadzącą zakład w imieniu pracodawcy - kopie dokumentu potwierdzającego stosunek łączący ją z pracodawcą (np. kopia umowa o pracę, kopia umowy zlecenie, zaświadczenie wystawione przez pracodawcę); 2. Kopia umowy o pracę zawartej z młodocianym pracownikiem w celu przygotowania zawodowego; 3. Kopia świadectwa pracy - w przypadku zmiany pracodawcy w czasie trwania nauki; 4. Kopia dyplomu lub świadectwa albo zaświadczenie (oryginał) potwierdzające, że młodociany ukończył naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy i zdał egzamin zgodnie z przepisami w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania; 5. Kopia świadectwa pracy młodocianego pracownika; 6. Kopia świadectwa ukończenia szkoły przez młodocianego pracownika lub potwierdzenie realizacji obowiązkowego kształcenia teoretycznego; 7. Aktualny wydruk z CEIDG lub wypis z KRS (w zależności od formy prowadzonej działalności prowadzonej przez pracodawcę); 8. W przypadku spółek - kopia dokumentu potwierdzającego status prawny prowadzonej działalności; 9. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik nr 4) Uwaga! Informacje dotyczące wypełniania formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis- dofinansowanie otrzymane z OHP po 30.06.2014 r. stanowi pomoc de minimis i nie należy go wykazywać w CZĘŚCI D formularza (w tabeli na stronie 5 formularza). Jeżeli tabela pozostaje pusta, nie wypełnia się również pkt 1-8 na str. 6. 10. Oświadczenie przedsiębiorcy o otrzymanej pomocy de minimis wraz z zestawieniem pomocy de minimis, jaką pracodawca otrzymał w okresie trzech ostatnich lat roku albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (załącznik nr 2 lub załącznik nr 3) 11. Pełnomocnictwo, w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika.
Opłaty:
nie pobiera się
Tryb odwoławczy:
Odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy, za pośrednictwem Burmistrza Kcyni, w terminie 14 dni od doręczenia decyzji
Uwagi:
Przekazanie dofinansowania przyznanego w drodze decyzji zależne jest od otrzymania środków Funduszu Pracy na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników. Organ przyznający dofinansowanie może zwrócić się do pracodawców o uzupełnienie wniosku bądź dokumentów pozwalających ustalić rzeczywisty czas trwania i warunki przygotowania zawodowego młodocianego pracownika. Pracodawcy są zobowiązani, w stosunku do każdego młodocianego pracownika, złożyć wniosek wraz kompletem dokumentów. WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA – (po ujęciu waloryzacji wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych) W przypadku nauki zawodu przy okresie kształcenia wynoszącym 36 miesięcy wysokość dofinansowania wynosi do 8 493,13 zł (Jeżeli okres kształcenia jest krótszy to kwotę dofinansowania wypłaca się proporcjonalnie do okresu kształcenia). W przypadku nauki zawodu prowadzonej w zawodach wskazanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w prognozie, o której mowa w art. 46b ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kwota dofinansowania wynosi do 10 510 zł. W przypadku przyuczenia do wykonywania określonej pracy kwota dofinansowania wynosi 266,95 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia. WALORYZACJA Kwoty dofinansowania podlegają waloryzacji wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, jeżeli wskaźnik ten w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym następuje wypłata dofinansowania, wynosi co najmniej 105%. Prognoza zawodów na 2022 rok: Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 stycznia 2022 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (sejm.gov.pl) Dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników stanowi pomoc de minimis udzielaną zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, s. 1) lub rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, s. 9). Pomoc de minimis to rodzaj wsparcia udzielanego przedsiębiorcom ze środków publicznych (w formie dotacji pieniężnej), którego maksymalna wielkość z różnych źródeł nie może przekroczyć 200 000 euro (100 000 euro w sektorze transportu drogowego towarów) w okresie trzech lat podatkowych (tj. w ciągu bieżącego roku podatkowego oraz dwóch poprzedzających go lat podatkowych) Zgodnie z ww. rozporządzeniem, limit pomocy de minimis przysługuje jednemu przedsiębiorstwu. Definicja „jednego przedsiębiorstwa” została zawarta w art. 2 ust. 2 w/w rozporządzenia i stanowi, iż „jedno przedsiębiorstwo” obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jednym z następujących stosunków: a) jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce gospodarczej większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków; b) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innej jednostki gospodarczej; c) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę gospodarczą zgodnie z umową zawartą z tą jednostką lub postanowieniami w jej akcie założycielskim lub umowie spółki; d) jedna jednostka gospodarcza, która jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem, samodzielnie kontroluje, zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki, większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki. Jednostki gospodarcze pozostające w jakimkolwiek ze stosunków, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a)–d), za pośrednictwem jednej innej jednostki gospodarczej lub kilku innych jednostek gospodarczych również są uznawane za jedno przedsiębiorstwo. Pomoc przyznawana jest przedsiębiorstwom we wszystkich sektorach, z wyjątkiem: a) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętym rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 ( 1 ); b) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom zajmującym się produkcją podstawową produktów rolnych; c) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w następujących przypadkach:(i) kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów podstawowych lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą;(ii) kiedy przyznanie pomocy zależy od faktu przekazania jej w części lub w całości producentom podstawowym; d) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej; e) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem korzystania z towarów krajowych w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy. Prognoza zawodów na rok 2020: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20190000276/O/M20190276.pdf Prognoza zawodów na rok 2021: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20200000106/O/M20200106.pdf
Podstawa prawna:
Podstawy prawne: – art. 122 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 w sprawie praktycznej nauki zawodu – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania – Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu UE do pomocy de minimis – Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu UE do pomocy de minimis w sektorze rolnym – Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie

Szanowni Państwo!

Od dnia 1 października zmienia się wzory dokumentów, przedstawianych przez wnioskodawcę w procedurze ubiegania się o zwrot kosztów kształcenia młodocianego pracownika.

Wzory zostały dostosowane do zmienionych rozporządzeń Komisji

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują dwa nowe rozporządzenia Komisji Europejskiej regulujące zasady udzielania pomocy de minimis:

 

  1. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
  2. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2832 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym – które zastąpiło rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.

 

Najważniejsze zmiany:

- Całkowita kwota pomocy de minimis przyznawanej przez jedno państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć kwoty 300 000 EUR w okresie 3 lat. W załączeniu znajdą Państwo wyjaśnienia w zakresie nowych  wzorów formularzy informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc miminis.

 

Po upływie okresu przejściowego, który minął z dniem 30 czerwca 2024 roku, zasadne stało się dostosowanie stosowanych w Urzędzie Miejskim w Kcyni wzorów dokumentów o zwrot kosztów kształcenia młodocianych pracowników do obowiązującego prawa.

 

Dofinansowanie, które jest przyznawane na podstawie decyzji, zgodnie z art. 122 ust. 11 ustawy Prawo oświatowe jest indywidualną pomocą de minimis, w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2381 z dnia 13 grudnia 2023 r. oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2382.

 

Ponadto w dniu 9 sierpnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis. W związku z tym do katalogu dokumentów dołączone zostały NOWE WZORY formularzy przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.

 

Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej Znak projektu Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0, znak Fundusze Europejskie, znak barw Rzeczypospolitej Polskiej, znak Województwa Kujawsko-Pomorskiego, znak Unii Europejskiej

„Rozbudowa i modernizacja Systemu Regionalnego Biuletynu Informacji Publicznej Województwa Kujawsko-Pomorskiego” realizowana w ramach Projektu „Infostrada Kujaw i Pomorza 2.0", współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 i ze środków budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego